JULIA KARLSSON

Rafting längs Ayung River

Vi bestämde oss redan första veckan att rafting var en utflykt som vi ville göra. Så igår blev vi upphämtade av en minibuss som skulle ta oss upp till området Ginyar och floden med namnet Ayung river. Efter en två timmars lång bilfärd, först i hetsig trafik och sedan uppför kraftiga backar med djungel utanför våra fönster, kom vi fram. Vi fick sätta på oss varsina flytvästar och varsina hjälmar för att sedan sätta oss i en gummibåt tillsammans med en guide och ett kinesiskt par. Gummibåten skulle sedan ta oss nerför floden genom forsar och genom vattenfall. Naturen som vi åkte igenom var helt magisk. Vi åkte mitt i en djungel bland palmer med kokosnötter och andra tropiska träd. Rätt som det var kunde ett vattenfall dyka upp som vi åkte under och fick oss en dusch av det friska vattnet. Det var så vackert och så härligt, samtidigt så roligt. En bra dag för vår del, som avslutades med god middag och ett par öl. Jag tackar livet för att jag får vara här, tillsammans med Simon. Äventyr blir extra roligt med honom.

Mat, mat & mat

Titta på dessa bilder. Se hur gott det ser ut. Jag älskar maten som Bali har att erbjuda. Frukt & grönt. En massa smoothies & juicer. Lokal mat med nudlar & kyckling. Mums.

Poolhäng hela dagen lång

Dagen började med en härlig frukost bestående av avokadomackor och varsin riktigt god smoothie. Under frukosten bestämde vi oss för att idag fick det bli en pooldag, då de senaste dagarna varit fulla av aktiviteter. Så därför fick dagen innehålla sol, bad och läsning. Lunchen åt vi vid poolen och på eftermiddagen när solen hade påbörjat sin nedgång tog vi varsin milkshake också.

Nu ska vi fixa oss inför lite middag ikväll på någon fin restaurang. Även om vi har varit här i över två veckor, hittar vi ändå nya ställen som är bra att äta på. Eller förresten, Simon säger att han ska spöa mig i lite kortspel innan vi tar oss ut. Vi får se om jag får med honom sen när det visar sig att vinsten inte blev hans, hehe.

Jag älskar att spendera hela dagarna i bikini, under solens strålar och bara slappna av.

Låt mig berätta hur Bali är

Vi möttes av en kvav, fuktig och tropisk värme när vi steg av flygplanet. Totalt hade vi rest arton timmar med två olika flygplan och klockan var 23.30 lokal tid. Efter att ha betalat alldeles för mycket pengar för en taxi och behövt ge två balinesiska män dricks för att de tog vår vagn med bagage, så kom vi fram till vårt hotell i Legian. Trötta, men ändå förväntansfulla för vad morgondagen skulle visa oss.

Låt mig sammanfatta Bali som en ö med mycket trafik, framförallt mopeder som tutar regelbundet. Bland mopederna, kryllar det av taxibilar som är bättre på att använda tutan, sedan finns det en del bilar här och där. De små vägar som pryder hela ön är hårt trafikerade men samtidigt är lokalbefolkningen riktigt skickliga på att föra sina fordon framåt och även att väja för andra fordon. Det är som ett organiserat kaos.
 Bali är varmt, med vacker grönska men också ett flertal små hus med orangea plåttak. Husen pryds av flera hinduistiska skulpturer som ger varje hem en välkomnande känsla. Folket tycker väldigt mycket om att vistas utomhus, säga "hello" och de har även en talang för att le gulligt vid ögonkontakt.

Låt mig också sammanfatta Bali som en ö med fina, turkosa stränder som omringas av klippor och stenar. Den södra delen av ön, har de finaste stränderna som vi har besökt. Tänk dig att bada i så klart vatten att du kan se sanden på botten även om dina fötter inte når den.
Bali har också grönska så som regnskog, palmer, bananplantor, risfält och blommor. Det är så fint.

Vi bor vid en strand som är ungefär en mil lång och den är uppdelad i ett flertal olika delar. Vi bor på den del som kallas Legian och även om stranden har ett problem med nedskräpning, är det en strand som passar oss. Den har höga vågor, perfekta för surfing, framförallt för oss som aldrig ställt oss på en surfbräda förut. Vi kallade oss själva för nybörjare, ni vet sådana som inte riktigt fattar hur man gör. Men nu har vi börjat fatta, hur man tajmar en våg och hur man håller sin kropp ståendes på en bräda som glider fram över havet. Stranden vi bor vid är också lång, så det går att ta långa promenader längs den, både i solen under dagen men också i solnedgången. Vi trivs.
Oja, vi trivs.

Ett halvår senare

Det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg här på bloggen. Precis hemkommen från Tanzania, försökte hitta tillbaka till vardagen och hade hela vintern framför mig.
Nu, cirka ett halvår sedan jag skrev senast håller vintern precis på att passera och jag är återigen långt bort från vardagen. För ni som känner mig, vet om att jag älskar att vara på resande fot för att upptäcka världen och dess fantastiska platser. Så återigen har jag flugit från kalla Sverige tillsammans med min pojkvän Simon, denna gång till Bali.

Vintern har bestått av jobb, hängt med familj, kompisar och Simon. Inte så mycket mer har hänt men jag har tydligen varit tillräckligt upptagen för att undvika att skriva av mig här, kring vardagen och allt som sker. Men nu har jag saknat att skriva, även om det handlar om enbart vardagen och därför är jag tillbaka. Vet inte hur ofta, när det kommer bli och vad skriften kommer handla om. Men skriva vill jag göra. Jag läste igenom min blogg, tittade tillbaka på tidigare inlägg och fick ett sug om att berätta om vardagen igen. Så kul.

Låt mig välkomna er tillbaka till att läsa om mitt liv, jag är glad att ni är här.